04 June 2011

syukur alhamdullilah..

Terima Kasih Allah..

Syukur Alhamdulillah..DIA izinkan saya bernafas lagi didunia ini.setelah 3hari saya di hospital,pagi nie saya dah dibenarkan balik.dan sekarang sudah pn berada dirumah.terima kasih juga kat syg saya..yang dah teman saya sepanjang hari  hik3 ^_^.

u all mungkin la tertanya2 saya sakit ape kan?bace dulu..

saya slalu ingatkan diri saya..Allah sayangkan saya lebih dari orang lain sayangkan saya.sebab itulah DIA bagi ujian nie kat saya.yela..xsemua orang macam saya kan.xsemua orang rasa dugaan nie.setiap yang berlaku pasti ada hikmah ye kan.?saya pernah baca satu artikel.."penyakit tambah pahala hapus dosa"..

kat artikel nie tulis..ditimpa penyakit antara bentuk ujian daripada Allah SWT kepada hamba-Nya agar dapat dikenal pasti siapakah di kalangan hamba-Nya yang sabar ketika ditimpa musibah. Sebagai mukmin yang sejati, seseorang itu tidak hanya merasa gembira dan bersyukur kepada Allah ketika dikurniakan kesenangan dalam kehidupannya tetapi dia juga perlu reda dan bersabar saat ditimpa apa jua musibah, termasuk ketika ditimpa penyakit. 


Justeru, sifat sabar ketika ditimpa apa jua jenis penyakit antara ciri golongan beriman dan kesabaran itu akan mendatangkan kebaikan berupa ganjaran yang baik daripada Allah SWT kepada hamba-Nya yang taat dalam apa jua keadaan hidupnya.
Antara ganjaran yang besar kepada mereka ditimpa penyakit adalah penghapusan yang dilakukannya dahulu. Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah seorang Muslim ditimpa sakit melainkan dengannya Allah akan menggugurkan kesalahannya seperti daun pohon yang berguguran.” Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam Sahihnya.
Bagi mereka yang bersabar ketika kesihatan terganggu nescaya akan dicatat sebagai satu amalan mulia yang berhak mendapat pahala besar dan darjatnya di sisi Allah SWT akan ditingkatkan. Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah seorang mukmin yang terkena sesuatu penyakit meskipun hanya pada uratnya saja, melainkan Allah akan menghapuskan dosanya dengan penyakit itu, akan dicatatkan baginya satu kebaikan dan diangkat darjatnya. Hadis riwayat Imam Thabarani .



jadi kalau u'll agak2 dah patah semangat bila tau u'll tau ada menghidap penyakit kronik macam saya,anggaplah ia satu ujian dan petanda untuk kita lebih banyak beramal dan memperbaiki diri sendiri.


renung-renungkan dan selamat beramal.. peace..:)




No comments: